Islam
telah melahirkan antara tamadun manusia yang terunggul di dunia. Ilmuan serta
cendekiawan Islam seperti Ibn Sina atau Avicenna, Ibn Rushd atau Averroes dan Al-Khawarizmi telah
menyumbang kepada pembangunan sains dan teknologi dunia. Malahan pembangunan ilmu dalam Dunia Islam
telah diakui sebagai mangkin kepada Zaman
Pembaharuan (bahasa Inggeris: Renaissance) di Eropah
yang akhirnya melahirkan satu tamadun yang gemilang di sana.
Bangsa Barat khasnya Eropah telah mengambil inisiatif besar menterjemah
malah mempelajari pelbagai jenis ilmu dari dunia Islam Sepanyol
dan lain-lain wilayah di Timur Tengah. Ilmu-ilmu yang diterjemah itu
melewati ilmu-ilmu falsafah, perubatan, astronomi, matematik, logik, akhlak, kimia, dan algebra. Lahir Universiti-universiti Naples, Bologna, Universiti
Paris, Oxford, dan Koln, akhirnya Eropah berjaya melepasi Zaman Kelam
meluncur menuju Zaman Pembaharuan. Ilmu-ilmu dari dunia Islam telah membawa
kejayaan kepada bangsa Eropah
Asal Usul
Tamadun Islam berkembang dari Semenanjung Tanah Arab oleh Nabi Muhammad
s.a.w. selepas menerima wahyu pertama. Kerajaan Islam yang pertama di dunia
berada di Madinah semasa Baginda berhijrah ke Madinah pada tahun 622M
Perbezaan antara Tamadun Islam dengan Tamadun Barat
Kehebatan tamadun Islam
telah mengubah arah kegelapan tamadun barat menjadi sebuah tamadun yang hebat
hingga ke hari ini. Kajian demi kajian dibuat terhadap tamadun Islam telah
melahirkan banyak ahli fikir eropah. Secara kasar tamadun
Islam lebih mementingkan akhlak keperibadian mulia setiap insan tanpa membezakan setiap bangsa. Namun
tamadun barat lebih mementingkan kepada keuntungan atau lebih tepat materialistik (kebendaan) walaupun soal
ahklak insan terbiar. Beberapa persoalan adakah tamadun barat yang bangkit
daripada tamadun Islam boleh di sama erti dengan tamadun Islam
Kenapa suasana maju tidak terjadi di alam Melayu
Kenapakah suasana maju dan cemerlang itu tidak terjadi di alam Melayu walaupun
Islam dan ilmu-ilmu dari dunia Islam Timur Tengah telah dipelajari sejak abad
ke-13 lagi? Cubalah bandingkan hakikat ilmu di Nusantara
dan di Eropah itu bagi mengenal pasti apakah yang menyebabkan orang Melayu
terbelakang atau mundur, walhal daerah Nusantara ini bukan seperti Antartika.
Nusantara adalah daerah yang subur dan kaya dengan pelbagai hasil bumi dan
pertanian.
Ilmu pengetahuan dari Timur Tengah yang dibawa ke alam Melayu bukanlah
seperti yang terjadi di Eropah. Eropah menerima ilmu-ilmu dari dunia Islam
sewaktu umat Islam berada dalam kekuatan dan kemajuan. Sebab itu ilmu-ilmu yang
disifatkan sebagai "akademik" itu berkembang pesat di Eropah dan
akhirnya mereka maju.
Nusantara mewarisi suasana yang lemah dan mundur justeru kerajaan-kerajaan
Islam di Timur Tengah telah jatuh ke tangan bangsa Tartar. Pada tahun 1258 ataupun abad ke-13,
Kota Baghdad
telah ditawan oleh bangsa ganas Tartar tersebut. Kumpulan-kumpulan Sufi kemudiannya mengambil
peranan menjaga Islam.
A H Johns dalam eseinya, "Ahli Sufi dan Karya Penulisan Sejarah" (Muslim
Mystics and Historical Writing) mengungkapkan apa yang telah disebutkan
oleh Gibb tentang hal kejatuhan ini:
"Selepas penawanan
pemerintahan Khalifah,
tugas memeliharakan penyatuan Masyarakat Islam diserah kepada ahli-ahli sufi,
iaitu suatu perkembangan yang tertimbul daripada perhubungan yang rapat di
antara kalangan sufi Sheikh serta pengikut-pengikutnya, semangat mubaligh sufi,
dan asas popular pergerakan itu. Mazhab sufi semakin menjadi asas yang stabil
dan berdisiplin dan sebahagiannya menyebar ke kawasan yang luas." (dipetik
oleh A H Johns 1993, 39).
Maksudnya setelah berlaku serangan bangsa ganas itu, orang-orang Sufi telah
muncul dan berfungsi menyelamatkan Islam. Dan mereka ini mengembangkan aktiviti
mereka ke wilayah-wilayah yang lebih luas. Para sufi pengembara telah melakukan
pengembaraan hingga ke Nusantara. Mereka berjaya menyebarkan Islam kepada
penduduk Nusantara dalam semua lapisan masyarakat. Berkat dan keistimewaan
mereka telah menyebabkan berlaku perkahwinan dengan wanita tempatan, maka
bertambah luaslah kegiatan pengislaman.
Mengikut Prof Naguib, tariqat Naqsyabandiah adalah antara yang terbesar. Selain daripada tariqat ini ada lapan lagi tariqat yang besar. Tariqat-tariqat itu ialah Qadariyyah, Rifaiyyah, Syadiliyyah, Chistiyyah, Syatariyyah, Ahmadiyyah, Tijamiyyah dan Alawiyyah (Naguib, 1963, 32).
Daripada sembilan tariqat ini terdapat banyak lagi organisasi yang lain. Ia
bermula dengan 14 jenis tariqat kemudian berpecah lagi kepada 163. Jadi kalau
dicampur dengan yang asal, menjadikan 177 tariqat, tetapi yang masih kekal
hingga ke hari ini berjumlah 76 jenis tariqat sahaja (Abu Hassan Sham, 1980,
75).
Sarjana Sastera Melayu Klasik dari Rusia Vladimir I Braginsky dalam
pendahuluan untuk bukunya, Tasawuf dan Sastera Melayu mengungkapkan
bahawa di Nusantara ini tasawuf telah diserap masuk ke dalam kehidupan umat
Melayu: "Sejak akhir abad ke-14 terutama sekali abad ke-16-17, tasawuf
selalu memainkan peranan yang sangat penting dalam sejarah, agama dan budaya di
kawasan Melayu — Indonesia yang maha luas itu.
Cukup dikatakan bahawa bentuk Sufi ternyata bentuk yang paling sesuai dengan
mentalitas rakyat-rakyat di dunia kepulauan itu, bagi tersebar luasnya Islam di
kalangan mereka. Semangat toleransi yang menjadi kelaziman dalam tasawuf mazhab
Ibn Arabi yang agung itu serta juga kecekapan dan kefasihan mubaligh-mubaligh
sufi yang tahu jalan-jalan menuju hati, baik para intelek dan aristokrat yang terpelajar mahupun rakyat
jelata, sangat mempermudahkan bagi masuknya agama Islam ke dalam semua lapisan
masyarakat. (1993, xi)
Amalan-amalan sufi ini adalah pada peringkat untuk menebal keyakinan dalam
hati dan menjalinkan keakraban yang tinggi dalam konteks hubungan intim dengan Tuhan. Selain itu
ilmu-ilmu asas Islam seperti Fekah, Tauhid, al-Quran dan al-Hadith serta
lain-lain terus dipelajari. Pelajar-pelajar Melayu-Indonesia yang mendapat
didikan di Makkah
dan Madinah
pada musim haji atau selepas musim haji kembali ke Nusantara dan mengembangkan
ilmu-ilmu itu kepada masyarakat setempat. (Azyumardi Azra, 1995, 17)
Samudra Pasai (1280-1400) adalah tempat
penulisan kitab-kitab agama dan kesusasteraan Melayu. Melaka (1400-1511) juga menampilkan hal
yang serupa, ditambah lagi dengan cerita-cerita hikayat pahlawan-pahlawan agung
seperti Hikayat Amir Hamzah dan Hikayat Muhammad Ali Hanafiah
yang dibaca untuk memulihkan semangat orang-orang Melayu untuk menentang Portugis
pada 1511.
Aceh
(1511-1650) memaparkan para sultan yang berminat kepada agama. Pusat pengajian
agama didirikan. Sewaktu pemerintahan Sultan-sultan Iskandar Thani, Sultan
Iskandar Muda dan Sultan Safiatuddin, ilmu pengetahuan khasnya agama dan
tasawuf berkembang pesat. Lahir di sini pujangga Hamzah Fansuri, Samsuddin
al-Sumatrani, Nuruddin al-Raniri, Abdul Rauf Singkel, Bukhari al-Jauhari dan
lain-lain. Hamzah Fansuri terkenal dengan buku-buku tasawuf aliran Wujudiah.
Suasana yang serupa lahir di Johor-Riau (1650-1800). Raja-raja Riau juga
berminat pada ilmu pengetahuan agama dan kesusasteraan.
Bandar Penyegat menjadi pusat pengajian
Islam dan banyak menerbitkan buku-buku bidang itu. Raja Ahmad, ayah Raja Ali
adalah seorang yang sangat gemar pada ilmu agama. Raja Ali Haji adalah antara
keluarga diraja yang menjadi alim dalam bahasa dan agama terutamanya usuluddin
dan tasawuf.
Peminat-peminat persuratan klasik atau para pembaca yang berhasrat untuk mengetahui buku-buku dan corak ilmu dalam bidang-bidang sastera, fekah, usuluddin, tasawuf, kisah nabi-nabi dan sebagainya bolehlah membaca buku Tengku Iskandar, Kesusasteraan Klasik Melayu Sepanjang Abad (1995). Buku ini sangat menyeluruh tentang tajuk yang dibicarakan di atas. Setelah mengesan sejarah dan perkembangan pemikiran umat Melayu di Nusantara ini, penulis berpendapat senario pemikiran, falsafah hidup dan budaya orang-orang Melayu dahulu berlegar-legar sekitar agama dan kesusasteraan. Alam Melayu dikuasaikan oleh faham ketuhanan, kemanusiaan dan kebudayaan. Bangsa Melayu dan lain-lain suku bangsa di kawasan ini telah menikmati kemajuan-kemajuan dalam bidang ini. Namun seperti yang disebutkan di atas, ilmu-ilmu yang ada itu tidak luas dan tidak dapat menyelamatkan umat ini apabila diserang oleh contohnya bangsa-bangsa Barat.
Penentangan yang keras memang ada di lokasi-lokasi serangan yang terjadi, tetapi sejarah memaparkan umat ini kalah lalu tanah air yang subur ini dijajah. Sebab utama di sini ialah bangsa asing itu memiliki kecekapan yang lebih tinggi berbanding dengan kebolehan umat Melayu di daerah ini.
Inilah persoalan yang perlu diperhatikan, bahawa citra Islam yang tiba di
kawasan kita pada abad ke-13 itu adalah citra Islam yang sudah lemah dan
mundur. Tidak seperti yang terjadi di Eropah di abad pertengahan, seperti yang
telah disentuh di atas. Ilmu-ilmu yang mengalir ke Eropah meliputi ilmu-ilmu
yang mampu memajukan pemikiran dan pencetusan gagasan-gagasan saintifik seperti
falsafah, matematik, fizik, perubatan, etika, psikologi, politik, astronomi,
kimia, optik, dan muzik.
Ilmu ini diambil dan dipelajari secara serius di Eropah, iaitu di pusat-pusat
pengajian tinggi yang telah disebutkan di atas. Sebaliknya setelah umat Islam
parah diserang dan ditawan oleh bangsa Tartar dan Baghdad jatuh ke tangan
mereka pada tahun 1258, maka ilmu yang disebutkan itu tidak sampai ke sini.
Ilmu yang tiba bukanlah dari Baghdad, Harran Iskandariyah, Antiokh iaitu
kota-kata intelek dan saintifik, sebaliknya dari Makkah dan Madinah. Dua kata
ini adalah kota agama yang penting dalam Islam dan ilmunya juga adalah
ilmu-ilmu agama dalam gugusan usuluddin dan syariah
serta kaya dengan amalan tasawuf. Jadi inilah ilmu-ilmu yang dipindahkan ke Nusantara.
Umat ini "maju" hanyalah dalam konteks yang terhad. Perkembangan
rasionalisme dan saintifik yang disebutkan oleh Naguib juga adalah dirujuk
dalam perkembangan-perkembangan ini dan dari sudut perubahan dari Hinduisme-Buddhisme
kepada Islam bukan seperti yang berlaku di Eropah di abad pertengahan.
Ilmu-ilmu yang mampu menjana kemajuan dalam erti yang lebih luas tidak
sampai ke daerah ini. Oleh itu kita terkebelakang hingga kini. Penjajahan yang
berlaku hanyalah menambah parah pada situasi masyarakat yang sudah lemah
DUNIA ISLAM
Istilah Dunia Islam mempunyai beberapa makna. Dari segi budaya ia
merujuk kepada komuniti Muslim sedunia, pengikut ajaran Islam. Komuniti ini
berjumlah kira-kira 1.3-1.4 bilion orang,
atau satu perlima dari penduduk dunia. Komuniti ini tersebar luas di banyak negara dan
kumpulan etnik
yang cuma dihubungkan dengan agama. Dari segi sejarah atau geopolitik pula, istilah ini biasanya merujuk kepada kumpulan negara majoriti Muslim
atau negara yang Islam menonjol dalam politiknya.
Komuniti Muslim sedunia juga dikenali secara kolektif sebagai
"ummah". Islam menekankan perpaduan dan pembelaan sesama Muslim,
walaupun terdapat beberapa golongan dalam Islam
(seperti pemisahan Sunnah-Syiah).
Di masa lampau, ideologi "pan-Islamisme" dan nasionalisme pernah
mempengaruhi Dunia Islam
Islam mengikut negara
Pengiraan populasi berdasarkan afiliasi agama, seperti ciri-ciri demografik
satu populasi,
adalah berdasarkan sains statistik dan tertakluk kepada kesilapan pandangan dan
secara teknikalnya dirujuk sebagai satu penganggaran. sepertinya juga,
sebahagian juga boleh cuba melakukan kecenderungan penganggar. Peratus populasi Muslim bagi
setiap negara telah diambil daripada buku International Religious Freedom
Report keluaran Jabatan Negara AS, CIA World Factbook
dan Adherents.com. Adalah penting untuk
diperhatikan bahawa kebanyakan rajah-rajah daripada penerbitan-penerbitan
tersebut tidak mempunyai sumber yang betul. Dalam kes-kes yang mempunyai
penganggaran konflik, purata penganggar paling rendah dan paling tinggi telah
dikira. Jumlah populasi bagi setiap populasi telah diambil daripada penganggar 2007 di Census.gov
0 comments:
Post a Comment